lördag 10 augusti 2013

Sanningen segrar till slut!

Ja, nu sitter jag här på min mammas balkong. Vi har precis fikat, solen lyser härligt och det är varmt igen efter några dagars regn. Det var länge sen nu som jag skrev i min blogg. Det är inte alltid som andan faller på och man har lust att skriva något men nu kände jag för det.

Jag lyssnade idag på "Sommar" i P1 med Johan Persson och Martin Schibbye. Ni vet, de där journalisterna som blev tagna som terrorister i Etiopien för två år sedan. De blev fängslade och åtalade för att ha bedrivit terrorism i landet, ganska så långsökt, och de blev dömda för 11 år i etiopiskt fängelse. Men istället för att överklaga domen så bad de om nåd vilket resulterade i, med omvärldens hjälp, att de blev frigivna i september förra året. Det är intressant att höra hur man som svensk klarar av att leva i ett etiopiskt fängelse. Nu hade de ju varann och kunde stötta varann och precis som Martin sade i programmet idag: "Ensam är ju ... inte stark!"
Vi behöver varandra, även fast vi bor i Sverige, i detta superindividualistiska "paradis". Ja, jag tror att det krävs något sådant här för att man ska inse ett och annat som inte en vanlig svensk förstår. Datorer, iphones och mobiler i all ära men det är den verkliga kontakten med andra som gör att vi kan gå vidare i livet. Växa och mogna som människor.

Jag tyckte även att det var så starkt och fint att när han satt i fängelset tänkte på sin fru och vad de planerade att göra och att han uttryckte sin kärlek till henne i programmet. Det höll honom igång och levande där och då, i fängelset. Det blir lite mer amerikanskt på något sätt och jag tycker om sådana människor som vågar uttrycka sina känslor öppet och rakt. Inte bli generad och skamsen för att man älskar någon och för att man vågar visa det.
 
Tänk att det finns människor som vågar sätta sina liv på spel för att de vill ha tag på sanningen, på plats. Och inte ta reda på "sanningen" via google som han sade också. Det skulle bli en väldigt konstig sanning om alla skulle göra så.
De är värda all respekt, åtminstone min, för att de ville ta reda på vad som är sanning eller inte, för att därigenom förändring av människors livsförhållanden ska kunna bli bättre.

Visst finns det journalister som mister sina liv där ute på stridsfältet, men de har i alla fall inte dött förgäves. Det de stod för och det de gjorde kommer fram på något sätt i alla fall så att omvärlden får veta vad de avslöjade och vad de åstadkom med sin journalistiska gärning.

Tack för det ni gör alla journalister som tar ert yrke på allvar och som vill återge sanningen som den är och inte släta över  eller förändra den på något sätt!!

Lyssna på deras program, länken nedan, klicka på den.


https://www.facebook.com/login.php?next=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fsharer%2Fsharer.php%3Fu%3Dhttp%253A%252F%252Fsverigesradio.se%252Fsida%252Fplay.aspx%253Fljud%253D4655819%26title%3DSommar%2Bi%2BP1%2Bmed%2BSchibbye%252FPersson%2B20130810%2B13%253A00&display=popup

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar