onsdag 7 augusti 2019

Long time, no see!

Hej, igen!

Efter nästan fem och ett halvt års avbrott i min blogg så tyckte jag att det var dags att ta upp den igen 😂.  Mycket har hänt sedan sist, både bra och dåligt, but life goes on, vare sig man vill det eller inte 💓.

Det är en sak som ligger på mitt hjärta den här gången, i min blogg:
Det är om det jag läste i min Bibel här på förmiddagen, idag. Det gjorde ett så starkt intryck på mig, att jag känner att jag bara måste få dela det. 
Tidigare i våras så beställde jag ett Nya Testamente, AENT (Arameic English New Testament), från förlaget Netzari Press med Andrew Gabriel Roth som översättare. 
Detta gör att min bibelläsning blir så mycket djupare och klarare och min relation med min Skapare och Frälsare blir också mer levande.
Det jag läste idag gjorde att jag förstod varför många kristna i Sverige (och säkert även i andra länder, också), inklusive mig själv, är på en ganska ytlig nivå. Det är ju inte meningen att vi kristna ska stå och stampa på samma fläck hela tiden, år ut och år in, i sitt kristna liv och att aldrig komma djupare och bli mer rotad i Guds kärlek. 
Okej, vad stod det nu, då? Ja, det jag läste från Bibeln idag var från 1 Timoteusbrev, 
kapitel 1.
Vi kan börja från vers 3: 

"Nu, liksom när jag var på väg till Makedonien, uppmanar jag dig att stanna kvar i Efesus och förmana somliga där att inte förkunna falska läror och befatta sig med myter (dikt och struntprat, grek. mythos=gudasaga) och ändlösa släktregister. Sådant leder till strider och tjänar inte en gudomlig undervisning i tron. Vad all förmaning syftar till är kärlek av ett rent hjärta, av ett gott samvete och av en uppriktig tro. Detta mål har somliga förlorat ur sikte och så förfallit till tomt prat. De vill vara lärare i lagen (Torah) men förstår varken vad de säger eller vad de så säkert uttalar sig om. Men vi vet att lagen (Torah) är god, om man brukar den rätt (om man uppför sig själv i enlighet med Torah; översatt från arameiska) och inser att den inte är till för rättfärdiga utan för laglösa och upproriska, gudlösa och syndare, oheliga och oandliga, för de som misshandlar sin far och mor, för dråpare, för de som utövar otukt och homosexualitet, för slavhandlare, lögnare, menedare och för alla som står emot den sunda läran - detta, enligt det evangelium om den välsignade Gudens härlighet, som har anförtrotts åt mig." (1 Tim 1:3-11)

Och när jag läste fotnoten till vers 11 i AENT så fick jag en awakening call. Bokstavligen. Och det gick djupt, kan jag säga. När jag pratade med Gud om det så kom en sorg i mitt hjärta och jag bekände mina synder. 

Så här stod det i fotnoten, från den arameiska-engelska översättningen:

"Med andra ord, Torah (lagen) gjordes inte för att bekräfta människans rättfärdighet, utan för att sätta upp gränserna för de heliga (Guds barn) som goda och det profana (oheliga, världsliga) som ont. Det är bara genom gränserna, uppsatta av Gud, som de goda nyheterna, på ett lagligt sätt, kan inskrida i hjärtat på de som söker Guds rike. De goda nyheterna är att Torah (Lagen, Guds lag) avancerar framåt, INTE dess utplånande, som lärs ut av majoriteten av de kristna teologerna."

Vad säger det här mig? Det säger mig att så länge lagen, Torah, inte predikas i församlingarna så har Guds barn inga gränser att hålla sig till. Vissa gränser, som 10 Guds bud, finns visserligen men vet du hur många lagar det finns i Torah (de 5 Mose-böckerna)?
Det finns totalt 613 bud i Torah men av dessa så är 221 av dem inte applicerbara för oss, icke-judar. Så då är vi nere på 372 bud i Torah. Och sen kan det finnas några till av dessa bud som inte är applicerbara för oss, här i Sverige, pga den svenska lagen, Svea Rikes Lag. Och då kan man väl säga att runt 350-360 bud från Torah är applicerbara för oss här i Sverige. Det är en hel del, tycker jag. Inte bara 10 bud, från stentavlorna, som Mose fick skriva ner, då Gud talade till honom. Jag antar att utifrån dessa bud så kom dessa andra bud, som också blev nedskrivna i de fem Moseböckerna. Men, det mest intressanta med detta är att mellan 66 till 85% av Torah hålls av de kristna.

Jag kan ta ett exempel från mitt eget liv. Min förra katt, som jag hade i nästan 18,5 år lät jag kastrera när han var ca 1 år gammal. Det gjorde jag för att jag inte ville att det skulle bli kattungar som kanske ingen ville ha. 
Men, nu efter att jag har börjat läsa AENT så står det en massa intressanta saker där, inte bara från själva bibeltexten utan också om andra saker som man kan ha nytta av, som ett Guds barn. Som t.ex. Sabbat; hur mycket av Torah håller de kristna redan?, humanism, festhögtiderna (de bibliska), julfirande, arameiska eller grekiska (Greek Lingua Franca)?, Torah, när var korsfästelsen?, när var uppståndelsen?, Yeshua till Zeus, m.m.

Men, tillbaka till mitt exempel med min katt. Det står i Torah, i 3:e Mosebok 22:24: "Att inte kastrera en man eller ett djur." När jag läste det så insåg jag ju att jag själv hade gjort det med min egen katt. Och när jag bad Gud om förlåtelse för detta så kände jag bara som att Gud satte sin tumme i min ande. Jag kände att det var rätt att jag bad honom om förlåtelse för det jag hade gjort mot min lilla katt. Även fast att jag inte förstod då att jag gjorde fel, när jag lät kastrera min katt. 

Så det är så här Torah fungerar, har jag upptäckt. Det gör att vi kommer i rätt ställning med Gud när vi gör det han säger i sitt ord, Torah. Inte bara att gå till gudstjänst, prisa Gud, läsa Bibeln, be, gå ut och vittna för sina grannar och vänner. 
Hur kan man vinna någon för Gud när man inte själv lever rätt inför Gud, ens en gång? Och om man nu skulle vinna någon för Gud, hur länge skulle det hålla när det inte finns någon som talar om lagen, Torah, och hur vi ska förhålla oss till den? Hur man ska uppföra sig i förhållande till Torah?

Jag tror att Gud känner en stor, stor sorg i sitt hjärta vad gäller detta. Därför att de kristna vet inte hur de ska uppföra sig i förhållande till Torah. Till viss del vet vi det men dessa små saker, (men även stora saker) som jag nämnde om, vad gällde min katt och andra saker, det är det ingen som talar om från predikstolarna idag. Därför kan inte dessa gränser, som är uppsatta av Gud, skrida in i hjärtat på de som söker Guds rike. Så, Torah, lagen, dessa gränser, är GODA, och som vi ska hålla oss till och även vad gäller det profana, vad vi ska hålla oss undan ifrån, det som är ONT. 

Jag måste säga att jag älskar denna skrift, AENT, som ger mig LIVET. Jag längtar efter att bli djupt rotad och grundad i Hans kärlek och det kan bara ske genom att följa Guds lag, Torah! 💗💗💗

För den som är intresserad av att skaffa sig ett eget exemplar av AENT så kan du klicka på länken här nedanför. 

https://www.pinterest.se/netzaripress/aramaic-english-new-testament-aent/?autologin=true



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar